Monday, July 2, 2012

Piala Euro 2012 Ke Kota Madrid

Dengan lancarnya mereka bermain tiki-taka akhirnya sikit demi sedikit berjaya mengoyak itali dan membawa pulang piala eropah kali-2 ke madrid. sepanyol yang merupakan juara dunia telah bermain seperti kebiasaan dengan menguasai setiap perlawanan mereka main dan sekali lagi berlaku di pentas final euro 2012. itali yang sebelum ini telah bermain 'lawa' akhirnya tidak dapat menandingi kehebatan tiki-taka skuad kendalian vicente del bosque apabila mereka berjaya menguasai perlawanan dengan hantaran pendek dan tepat antara satu sama lain seperti kebiasaan.

tetapi,luar biasanya mereka berjaya menghasilkan empat gol keatas itali dan dipentas final adalah sesuatu diluar kebiasaan mereka.  kemenangan 4-0 keatas itali pagi tadi telah menambah koleksi almari mereka dengan mempertahankan piala eropah yg telah mereka miliki 4 tahun dulu.

iker casillas dan penyerang ortodok sepanyol,fernando torres telah mencipta sejarah tersendiri. torres menjadi player pertama yang menjaringkan gol di pentas final dalam dua kejohanan eropah,euro 2008 dan euro 2012,dan kemenangan sepanyol di euro 2012 merupakan kemenengan ke-100 casillas dalam kejohanan bolasepak antarabangsanya.

selain torres menjaringkan gol ke-3 untuk spain,jordi alba,david silva dan juan mata masing2 turut menyumbatkan gol di pentas final yg berlangsung di olympic stadium awal pagi tadi.

gol-gol sepanyol dijaringkan pada minit ke14 hasil jaringan tandukan david silva yang mendapat hantaran daripada player barca,fabregas. gol kedua dihasilkan pada minit ke-41daripada player jordi alba yang terhasil daripada lorongan cantik daripada xavi kepada jordi dan tenang dia melepaskan sepakan melepasi buffon. minit ke-75 torres dibawa masuk menggantikan fabregas dan torres dengan kuasa pemusnahnya telah menjaringkan gol ke-3 dengan mudahnya apabila melepasi sepakan lerek kearah gol. gol ke-4 dihasilkan oleh juan mata juga pemain gantian yg mendapat hantaran pendek dari torres dan melepaskan sepakan terus ke arah gol... 

empat tahun lalu di euro 2008,sepanyol telah menamatkan penantian 44 tahum mereka untuk memenangi piala eropah dengan menumpaskan jerman dengan kemenangan 1-0 hasil jaringan torres. sejak dari itu skuad sepanyol ini telah menjadi skuad yang tidak dapat ditandingi lagi oleh mana-mana pasukan hingga hari ini.



Tahniah Sepanyol

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...